Sunday, November 4, 2007

Kursus Ternak Kambing - Lawatan Ke Ladang

Tarikh : 23.10.2007 ( Selasa)
Masa : 2:30 hingga 4:30 petang
Lokasi : Ladang kambing Tuan Haji Abdul Halim, Kampung Pelet, Penanti, Pulau Pinang.

Disertakan gambar-gambar dan keterangan yang berkaitan.


Pintu masuk ke Ladang Mutiara Kristal..Dr. Ismail (berbaju merah hati)dari Jabatan Veteriner sedang memberi kata pendahuluan sebelum keterangan lebih mendalam mengenai ladang disampaikan oleh Tuan Haji Abdul Halim.

Wad 'kanak-kanak' :- anak-anak kambing diasingkan di sini.






Si telinga panjang tu - Jamnapari, yang warna putih tu - Jawa Putih. Mengikut seorang kawan peserta kursus, orang Terengganu sangat suka kambing Jawa Putih ini untuk dibuat kenduri..Tidak tahu pula kenapa ya?



Cantik-cantik kan kambing Tuan Haji ni..Kamu juga boleh membeli baka dari Tuan haji..Harga antara RM1500 ke Rm2500 tengok jenis. Ada seorang abang, juga peserta kursus menawarkan kambing baka jantan berusia 2 tahun jenis Boer kepada saya denga harga RM1300 - 'special price' katanya.

Jenis bumbong, bentuk dua sisi untuk pengaliran udara yang baik.


Putih melepak 'mak dara' ni + bunting lagi. Ini kambing seorang kakak (peserta kursus) yang membeli kambing dari Tuan Haji, tapi belum dapat memasukkan kambingnya ke kandang kerana belum siap 'wiring'. Semua ada 20 ekor, termasuk baka dan 'mak dara' yang sudah bunting belaka. Sewa 'hotel' yang dikenakan oleh Tuan haji kepada beliau ialah RM2.80 sehari. Jadi, kalau 20 ekor..kira lah sendiri.
'Otomatic water drip' di Ladang Tuan Haji..
Pandangan sisi - comot sikit.
Duduk lepak - tunggu makanan petang.
Kambing cap anak dan ibu.
'Baby' yang mesra.
Antara tangki air yang diletakkan di atas kandang. Tuan Haji menggunakan air 'boring' - sumber air bawah tanah untuk kegunaan ladangnya.
Lagi, di antara kambing yang kakak beli.

Tuan Haji membuat jambatan(brigde) untuk menghubungkan kandang ke kandang. Bumbong biru itu, jambatan satu dan satu lagi jambatan dua. Semuanya ada tiga kandang.
Jarak lantai- 1/2 ke 1 inci.
Laluan pekerja untuk meletakkan makanan ke dalam palong - berpagar.
Palong makanan - kosong? Bukan time makan.
Wah! nampak ganas Boer ni.
Rambut panjang - kena trim sikit. Nanti takut naik kutu.
Saja hendak tunjuk gigi..he he. Gigi kambing pun putih.
Jangan lupa buat kad pengenalan - tag kat telinga.
Banyak bilik dan jenis, hotel tiga bintang ni.
Seorang pekerja Bangla sedang memproses makanan kambing. Tuan Haji menggunakan tiga orang pekerja Bangla untuk menguruskan ladangnya.

No comments: