Tuesday, April 7, 2009

Tanam serai secara kontrak

Sumber : AgroBiz Utusan Online

TANAMAN herba semakin mendapat sambutan sementalah produk herba kini menjadi rebutan bukan saja di pasaran tempatan tetapi juga di peringkat antarabangsa.

Justeru, Abdul Jabar Hashim, 47, menuruti saranan abangnya yang bertugas di Kuala Lumpur supaya menanam serai paha ayam secara tanaman kontrak.

Tanaman serai yang ditanam seluas 1.2 hektar ekar ini di Kampung Sekandar, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang ini menampakkan hasil yang membanggakan.

''Saya memilih serai kerana tanaman ini amat mudah ditanam dan diuruskan berbanding dengan tanaman lain kerana tidak mudah diserang penyakit atau serangga perosak," katanya.

Beliau yang mendapat bekalan benih dari agen penanaman kontrak dari Selangor yang menggunakan serai sebagai ramuan utama dalam produk farmaseutikal dan dieksport ke pasaran antarabangsa.

Abdul Jabar berkata, serai mudah ditanam tetapi memerlukan kawasan tanah gembur bagi pergerakan akar dan tumbesarannya.

"Sebelum mula menanam serai, tanah perlu dibajak dan dirawat bagi meningkatkan kesuburannya dengan menabur baja urea.

"Biasanya bagi kawasan seluas satu ekar (0.4 hektar) , ia memakan masa dua hari untuk menggemburkan dan menanam serai oleh seorang pekerja," katanya.

Bagi kawasan seluas satu ekar, Abdul Jabar memerlukan 21,000 rumpun serai kerana satu lubang ditanam dengan lima batang serai.

Beliau berkata, biasanya serai boleh mula dituai selepas enam bulan ditanam dan satu rumpun akan mengeluarkan antara empat hingga 10 kilogram (kg) bergantung kepada penjagaan dan pengurusan.

Bagaimanapun penjagaan serai boleh dikatakan mudah kerana hanya perlu diberikan baja urea selepas dua minggu pertama.

"Kemudian pembajaan akan dilakukan lagi selepas 30 hari dan 50 hari selepas penanaman," katanya.

Selepas ditanam pokok serai hanya perlu disiram setiap petang tanpa perlu menyembur racun makhluk perosak.

''Tetapi masalah timbul apabila hari hujan kerana rumput dan rumpai akan bersaing untuk mendapatkan baja.

''Hujan yang lebat dan air bertakung akan menyebabkan akarnya terendam dan pokok akan mati," katanya yang membina pagar di sekeliling tanaman serai bagi mengelakkan pencerobohan haiwan liar.

2 comments:

ahmad hasni said...

saya baru nak mulakan projek serai tetapi maklumaty dari jabatan pertanian,FAMA menyatakan projek ni merbahaya sb kebanyakan tipu...pihak berkenaan hanya nak jual baja n benih. bila sampai masa menuai pihak berkenaan hilang@ tidak bayar. harap dapat beri pendapat di email saya ahmad_hasni1980@yahoo.com.my

matt john said...

Sebuah pertanian adalah luas tanah, termasuk berbagai struktur, ditujukan terutama untuk praktek produksi dan mengelola makanan (menghasilkan, biji-bijian, atau ternak), serat dan, semakin, bahan bakar. Ini adalah fasilitas produksi dasar dalam produksi pangan. [1] Farms mungkin dimiliki dan dioperasikan oleh satu individu, keluarga, komunitas, korporasi atau perusahaan. Seorang pertanian dapat holding dari berbagai ukuran dari sepersekian hektar untuk beberapa ribu hektar.


Tanah pertanian di Amerika Serikat. Ladang bulat karena pivot irigasi. Foto diambil dari jendela dari sebuah pohon yang menghasilkan bisnis airlinerA buah atau kacang disebut kebun; sebuah kebun anggur menghasilkan buah anggur. Kandang digunakan untuk operasi terutama yang terlibat dalam pelatihan kuda. travel Stud dan peternakan komersial berkembang biak dan menghasilkan hewan dan ternak lainnya. Sebuah peternakan yang terutama digunakan untuk produksi susu dan susu adalah peternakan sapi perah. Pasar truk kebun atau peternakan adalah peternakan yang tumbuh sayuran, tetapi sedikit atau tidak ada gandum. Tambahan khusus pertanian termasuk peternakan ikan, yang meningkatkan di penangkaran ikan sebagai sumber makanan, dan pohon pertanian, yang tumbuh pohon-pohon untuk dijual untuk transplantasi, kayu, atau dekoratif digunakan. Sebuah perkebunan besar biasanya merupakan pertanian atau perkebunan, di mana kapas, tembakau, kopi atau tebu, ditanam, biasanya dengan penduduk buruh.