Monday, April 28, 2008

Kursus Cacing 27.04.2008 Seremban.


Salam..

Kelmarin aku kursus cacing pulak. Kosnya RM50 sahaja(Biras sponser), sekerat hari. Pengajarnya seorang yang baru memulakan ternakan cacing ini dalam dua bulan yang lepas. Cacing yang diternak ini ada dua jenis. Satu jenis cacing rimau dan satu lagi cacing merah. Ini cacing diimpot dari Australia noo, bukan cacing belakang rumah atau yang dikorek diperdu pisang buat pancing ikan. Sekali lagi aku ulang, bukan cacing biasa yang pernah kita kenali sebelum ini. Bukan dan bukan. Harga induk..banyak mahal loo. RM450 sekilo. Harga beli balik cacing ialah RM60 sekilo.

Ternak 2 bulan, sekilo boleh dapat balik cacing 2 kilogram. Depa bela dalam rumah teres. Guna bekas fiber 4 x 6 kaki dan dalam 6 inci. Letak atas rak. Satu rak tiga bekas. Jarak antara bekas 2 kaki. Harga rak ini(completed set) kat area Penang ialah RM1000. Medium cacing ialah 50% tahi binatang( lembu, kambing dan ayam)dan 50% medium lain seperti jerami, habuk kayu, suratkhabar lama dan lain-lain yang dirasakan sesuai. Semua medium ini telah diproses. Prosesnya senang saja. Rendam dalam takung 2 – 3 hari kasi masam dan nyahbau.

Produk lain yang boleh dapat dari cacing ni ialah baja kompos, RM1 sekilo dan air cacing RM10 seliter. Sebulan satu bekas (4’ X 6’) boleh dapat berapa kilo, sori aku tak ingat dah. Nanti balik aku buka buku.

Satu bekas campur dua medium tadi 30 kg sekali letak tahan sebulan. Selepas sebulan dah boleh dapat baja kompos dan boleh jual dapat duit. Untuk mengekalkan kelembapan medium, bekas perlu di siram atau direnjis dua kali sehari pagi petang. Tempat cacing ini perlu tertutup. Ini untuk memudahkan pengawalan dari makhluk perosak, seperti burung, tikus, semut, hama dan lain binatang yang minat kepada cacing. Panas matahari tak boleh kena langsung. Seminit saja, maka cacing akan mati kepanasan.

Sekian dulu, nanti aku dah mula projek ni aku boleh cerita panjang dan bagi paper work sekali dan boleh buat loan MARA. RM30K senang-senang saja dapat. Itu kata pengajar kursus ni lah.

2 comments:

Thomas said...

Hi Zamri,
Saya juga dr seremban, boleh beritahu kursus itu, nak hadir kursus juga. nat tahu contact no.
Tq.

Dari Thomas Thong

Crystal said...

Heloo ...

tumpang kejap...

Kalau siapa mahu beli tahi ayam, sila telifon 012-4909089 atau email crystal1906@gmail.com.

hantaran seluruh Malaysia.

Terima kasih.