Monday, May 19, 2008

Kejutan : JPVPP sokong industri Lintah

Salam pengunjung,

Semalam saya melayari laman web Jabatan Haiwan Pulau Pinang(JPVPP), sekadar untuk melihat aktiviti kawan-kawan yang bekerja kat situ. Dan sedikit terkejut bila mendapati ada artikel dan gambar lawatan ke ladang lintah di dalam web itu.

Hari ini saya pun telefon kawan yang bekerja kat situ dan bertanyakan hal ini lebih lanjut. Memang betul JPVPP ada membantu industri lintah ini disebabkan jabatan lain seperti Jabatan Pertanian atau Perikanan tidak mahu ambil tugas ini.

Gambar lawatan ladang lintah yang ada dalam web itu ialah satu tempat di Taman Penaga, Penaga, Pulau Pinang. Gambar yang saya letak kat sini juga dari laman web itu.
Jadi kawan-kawan kat area utara mari kita serbu JPVPP untuk mendapat khidmat nasihat dan info tentang lintah dari mereka.

Majulah industri lintah untuk negara. Malaysia Boleh..Malaysia Boleh.

4 comments:

[mohamadtahir] [mz] said...

aiseyy.....:))trus upload...hahaha

ok la tuuu....baik nya bisnes dan promote jabatan aku...

tQ..

zamri said...

Sori le tak letak gambar hang..

Next post, hang punya tulisan tentang lintah pulak.

Tq very much kawan-kawan..maintain.

[mohamadtahir] [mz] said...

xyah la letak pict aku:))

...pict mmbr aku tu pn dh ok, berseri skit blog hg:))

mustakim said...

Sebagai seorang penternak lintah yang sudah lama berkecimpung dalam bidang ternakan lintah, saya mempunyai banyak info info yang berguna berkenaan teknik pembiakan lintah, pemakanan lintah, kosting lintah, dan biologi lintah. ..Terdapat berbagai sistem yang telah dipraktikkan dalam ternakan lintah, daripada sistem kolam tanah, poly tank, tangki kongkrit, ataupun kanvas..Tetapi mana satu kah sistem yang terbaik untuk penternakan lintah.Adakah sistem yang cepat membiak akan juga cepat membesar ???Apakah kaedah untuk merangsang pembiakan lintah??? Selain daripada info yang dapat kita berkongsi bersama, saya juga ada membeli bekalan induk dan benih lintah kepada sesiapa yang ingin menjual bekalan kepada saya dan saya juga ada menjual bekalan induk atau benih lintah pada harga berpatutan. Stok 50 ribu ekor dalam simpanan!!!!. Hubungi En Mustakim, 017-7054640.